INTERVJU: EDITA MALNAR CETINSKI o novi oddaji

Družbeno odgovorna in večkrat nagrajena oddaja Prava ideja! se je pred kratkim poslovila z malih zaslonov oziroma jo lahko zdaj vsak ponedeljek popoldne na TV SLO 1 gledate pod novim imenom Podjetno naprej. Tudi to, malo prenovljeno oddajo bo vodila Edita Malnar Cetinski, ki nam je zaupala nekaj več o spremembah.

Zakaj novo ime?

Začetek oddaje Prava ideja je ravno sovpadel z začetkom svetovne gospodarske krize leta 2008. Takrat so skeptiki napovedovali, da bo dovolj tem za oddajo le do konca leta, potem pa bo konec tudi oddaje. A se je pokazalo drugače, to, kar sem kot avtorica oddaje verjela že od samega začetka: ljudje želimo preživeti in smo že po naravi ravno v kritičnih trenutkih še bolj inovativni, ustvarjalni in iznajdljivi. Podjetja, še posebno srednje velika in mala, ki zajemajo 99 % vseh podjetij, so hotela obdržati delovna mesta, ustvarjati nove izdelke ali storitve, osvajati nove trge, kar pa lahko dosežeš, če si korak pred konkurenco, torej si bolj inovativen, vztrajen in odgovoren tako do sebe in svojih zaposlenih kot do poslovnih partnerjev in družbe. Podobno se dogaja zdaj, v času koronakrize. Razmere na trgu se hitro spreminjajo, treba se je prilagajati, iskati nove rešitve, poskrbeti za zdravje zaposlenih, ker brez njih tudi uspeha ni.

Iz vseh teh izkušenj z več kot 400 uspešnimi zgodbami, ki smo jih predstavili v oddaji Prava ideja v 13 letih, smo se odločili, da je čas, da gremo s Pravo idejo Podjetno naprej.

Pohvalili ste se, da je bila oddaja v preteklosti v pomoč novim podjetnikom. Imate morda kakšne konkretne primere?

Veliko primerov je, naj navedem najbolj znanega: najbolj inovativni kmet leta 2017 Matic Vizjak je to postal prav zaradi naše oddaje! Kot brezposeln, prej je vrsto let živel v tujini in se preizkušal v različnih poklicih, delal je npr. na ladji, v hotelih v Avstraliji ipd., je obiskoval tečaj na zavodu za zaposlovanje in ob gledanju oddaje Prava ideja se je prebudila njegova strast do ustvarjanja. Če je uspelo njim, bo tudi meni, si je mislil. Doma so imeli kmetijo in svojo strast je našel v čiliju, kot prvi je ustvaril čilijevo vino. Ko se je odločil, da bo šel na svoje, si je obljubil, da bo nekoč tudi sam gost oddaje Prava ideja – in uspelo mu je! Njegova mentorica na zavodu za zaposlovanje Maja Jankovič je takrat povedala: »V svoje izobraževalne programe obvezno vključujem ogled oddaj Prava ideja, zato da ljudje na podlagi primerov iz prakse vidijo, se naučijo, razvijejo tudi pri sebi lastno idejo, toliko da čutijo, da jo lahko izvedejo v praksi. Matic je izjemen primer uresničitve sanj in lahko si le želimo, da bi država tudi v prihodnje sofinancirala programe za brezposelne, ki jih toliko opolnomoči, da lahko pristopijo k uresničevanju poslovnih načrtov.«

Kakšne spremembe opažate na področju podjetništva zaradi pandemije?

Ne glede na razmere podjetniki stalno iščejo nove priložnosti, iščejo, kako zadovoljiti potrebe ljudi, kaj družba potrebuje, trenutno še posebej tudi na zdravstvenem in medicinskem področju. Prav v prvi oddaji predstavljam skoraj neznano družinsko podjetje Opikar iz Logatca, kjer s klimatizacijo, strojno instalacijskimi deli ipd. skrbijo za čiste prostore številnih svetovnih korporacij, kot so BioNTech, GSK, Bayer Pharma, torej posredno omogočajo, da so prostori, v katerih se ustvarjajo nova zdravila in cepiva, brez virusov, bakterij, torej čisti. V podjetju pa so inovativni še naprej, saj so prav zdaj ustvarili modularne steklene operacijske dvorane, ki se lahko zložijo in postavijo kjer koli drugje. S to inovacijo so edinstveni na svetu in naročila prihajajo že z vsega sveta, pravijo v podjetju.

Seveda predstavljamo primere dobrih praks, je pa čutiti veliko negotovosti, nelagodja, tudi skrbi, kaj bo v prihodnje, kdaj bo konec koronakrize in kakšen bo svet po tem, hkrati pa je to tudi sila, ki človeka premakne iz cone udobja novim izzivom naproti.

Vam je vodenje oddaje še izziv?

Vedno mi je izziv, kako informacijo predati na način, ki bo pritegnil in hkrati ohranil osnovno sporočilo.