Ste tudi vi utrujeni?

Utrujenost je dlje časa trajajoče stanje zmanjšane zmogljivosti in povečanega nelagodja. Lahko povzroči različne, tudi resne zdravstvene težave, kot so bolečine v hrbtu, glavi, mišicah itd. Trajajoča utrujenost stopnjuje dovzetnost za zunanje okužbe in preprečuje telesu, da bi se pozdravilo samo. Poleg tega povzroča tudi jezo in razdraženost, ki neugodno vplivata na okolje, čire na želodcu, odrevenelost posameznih delov telesa in druge motnje. Pojavi se tudi neusklajenost čutil, zaradi česar prihaja do nesreč. To se lahko dogaja v nedogled. In če ne »slišimo« prvih simptomov, lahko prestopimo mejo in nas ujame CFS (Chronic Fatic Sindrom) ali sindrom kronične utrujenosti, ki ga je že težje reševati.

V velikih mestih se ljudje pritožujejo nad nenehno utrujenostjo in si večinoma pomagajo z zdravili. Sedativi, protibolečinska sredstva in protirevmatska zdravila zaradi stranskih učinkov stanje žal še poslabšajo. V ajurvedi tako utrujenost imenujemo, vata utrujenost. Osnovni vzrok je pomanjkanje pravilnega in pravočasnega počitka. V sodobni tehnološko razviti družbi ne poznamo več pravega prostega časa. Ljudje kar naprej nekaj počnejo tudi v prostem času. Ne poznajo popolne sproščenosti v tihem okolju, ki jo naše telo nujno potrebuje. Pravilen počitek pomeni popolnoma opustiti zamisel, da je treba nekaj početi, in se osvoboditi napetosti zaradi vsega, kar je ali se utegne zgoditi, ter si privoščiti nekaj trenutkov tišine in miru v popolnoma sproščenem stanju. Treba je biti sam s seboj. Dihalne vaje, džapa in prakse osredotočanja pomagajo pregnati vsakodnevne skrbi, jih za krajši čas pozabiti in si popolnoma odpočiti.

Da bi se izognili izčrpanosti in nasičenosti informacij, si moramo pravočasno privoščiti počitek. Če kašljate, ste prehlajeni ali vas mučijo druge manjše težave, si privoščite več spanja. Zelo pomembno je, da med počitkom ležite. Če ste utrujeni po težkem obroku ali pitju, ne odlašajte s počitkom in ne upirajte se utrujenosti, da se ne bo začela nabirati. Rahla utrujenost se da lažje rešiti, saj sta potrebna le dan ali dva. Takrat si privoščite masažo, dišečo kopel, lahko hrano, vroč ingverjev čaj ali vroče mleko z začimbami.

Utrujeni smo, ker grdo ravnamo s seboj. Druga utrujenost, ki je veliko bolj zahrbtna, je naš ego. Nekateri mislijo, da so nenadomestljivi, prav tako njihovo delo. Ljudje delajo preveč in izgorijo (CFS). Navadno so to zelo dobri ljudje, ki veliko žrtvujejo, na koncu tudi svoje zdravje. Med temi so najpogosteje mamice in gospodinje, ki se dolga leta izčrpavajo, pri petdesetih pa zbolijo zaradi čezmernega dela, utrujenosti in zanemarjanja. Med te ljudi štejemo tudi menedžerje, vodilne delavce in druge na odgovornih položajih, ki ne znajo prenehati delati. Poleg tega živijo mrzlično in se ne prehranjujejo redno, zato zbolijo. Običajno so njihovi urniki tako natrpani, da si počitka sploh ne morejo ali si ga ne znajo privoščiti.

Če živite v skladu s svojo konstitucijo in sposobnostmi in če potrebujejo več spanja kot drugi, si ga enostavno vzemite brez slabe vesti. Ne primerjajte se z drugimi. Spoznajte omejitve svoje telesne vzdržljivosti. Utrujenost je lahko zelo prikrita in se šele z leti sprevrže v bolezen. Stopnjuje vato, in če se kopiči, boste dovzetni za obolenja, povezana z njo. Utrujenost ne škoduje le vašemu zdravju, slabo deluje tudi na zdravje ljudi okrog vas, saj ni prijetno živeti z nekom, ki je šibak, razdražljiv in vzkipljiv.

Ajurvedska literatura opisuje kar nekaj zdravilnih pripravkov, ki jih jemljemo ob popolnem počitku. Živila, ki preganjajo utrujenost, so vroče začinjeno mleko, črni čaj z ingverjem, kardamom, nageljnove žbice, ghi, vroča zelenjavna ali kokošja juha, med, kandirani sladkor, kuhana jabolka, sveži sadni sokovi in trifala.

Preprost energijski pripravek, ki ga lahko vsakodnevno uživamo proti utrujenosti:

  • 100 g (cca 1/2 skodelice) mandlji
  • 100 g (cca 1/2 skodelice) indijski oreški
  • 100 g (cca 1/2 skodelice) kandirani sladkor – mishri
  • 50 g (cca 1/4 skodelice) seme komarčka
  • 20 zrn črnega poprav ali trikatuja

Vsako sestavimo posebej zmeljemo v prah. Komarček presejemo, skozi redko muslinasto krpo ali skozi gazo. Potem vse sestavine med seboj dobro zmešamo in shranimo v steklen kozarček, ki mora biti tesno zaprt. Vsak dan vzamemo zvrhano žlico s toplim mlekom. Pripravek ne deluje le proti utrujenosti, ampak krepi tudi vid.


Bilka Baloh je avtorica knjige Post, seme zdravja, ki govori o terapevtskem postenju. Sodeluje z uradno medicino, v katero vpleta doktrino ajurvede. S klienti rešuje tudi zapletene primere, kot je čiščenje telesa po kemoterapiji in drugem zdravljenju, v katero so vpletene večje količine najrazličnejših zdravil, zniževanje telesne teže in drugo. Bilko in njeno delo lahko spremljate tudi na postsemezdravja.si.

DELITE